ZSO nr 10 od początku swojego istnienia, czyli od ponad 20 lat, jest placówką integracyjną, co oznacza, że wraz z uczniami pełnosprawnymi kształcą się
w niej, na wszystkich poziomach edukacyjnych- Szkoła Podstawowa nr 18, Gimnazjum nr 13, XXIII LO, ich niepełnosprawni rówieśnicy.

Za nasz wielki atut można uznać klasy integracyjne, charakteryzujące się tym, iż są one mało liczne (do 20 uczniów, w tym 3-5 z niepełnosprawnością),
na zajęciach obecnych jest dwóch pedagogów- nauczyciel prowadzący oraz wspierający, stosowane są różnorodne formy i metody pracy, odpowiednio dobrane do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niezwykle ważnym aspektem istnienia klasy integracyjnej jest fakt, że uczniowie pełnosprawni integrują się w niej z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się szacunku, empatii, tolerancji.

Nasi podopieczni biorą udział w różnorodnych, licznych, dodatkowych zajęciach terapeutycznych prowadzonych przez wykwalifikowanych specjalistów: rewalidacja indywidualna, rehabilitacja ruchowa, terapia logopedyczna, zajęcia z brajla, komunikacja alternatywna, terapia Tomatisa.

Warto nadmienić, iż dysponujemy bardzo nowoczesną i kompleksowo wyposażoną pracownią dla uczniów niewidomych oraz słabo widzących, a także salą z tzw. „Elektronicznym Uchem” umożliwiającym prowadzenie terapii metodą Tomatisa oraz bogato wyposażoną salą do rehabilitacji. Dodatkowo należy podkreślić, że wszystkie pracownie przeznaczone do specjalistycznych zajęć terapeutycznych wyposażone są w liczne pomoce dydaktyczne.

Naszym uczniom niepełnosprawnym zapewniamy również udogodnienia architektoniczne: podjazd, dwie windy, toalety wyposażone w poręcze i uchwyty, automatyczne drzwi wejściowe do szkoły otwierane na fotokomórkę.

Dużą pomocą dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy mieszkają w odległych od szkoły zakątkach Gdańska, jest fakt, że dostosowany dla nich bus, dowozi ich na zajęcia, a po ich zakończeniu do domu.

Koniecznie w tym miejscu należy podkreślić, że niepełnosprawni uczniowie z naszej szkoły biorą udział w licznych wyjściach, zawodach i konkursach,
w których godnie reprezentują ZSO nr 10, odnoszą sukcesy, zdobywają nagrody, co jest dla nas ogromnym powodem do dumy.

Warto tutaj dodać, że nasza placówka od 18 lat jest organizatorem konkursu „Gdańsk Miastem Przyjaznym dla Niepełnosprawnych”, którego nadrzędnym celem jest popularyzowanie idei integracji oraz podnoszenie świadomości dotyczącej sytuacji osób niepełnosprawnych.

Należy również nadmienić, że ZSO nr 10 jest organizatorem paraolimpiady sportowej, w roku szkolnym 2014/2015 odbyła się ona u nas po raz pierwszy
i okazała się ogromnym sukcesem.

Reasumując, wszystkie powyższe czynniki składają się na fakt, że nasza szkoła jest placówką niezwykle przyjazną, bezpieczną i profesjonalnie przygotowaną dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Staramy się im codziennie wszczepiać wiarę w to, że bariery są po to, aby je pokonywać, że nigdy nie należy się poddawać…

Rehabilitacja ruchowa

W ZSO nr 10 dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone są zajęcia rehabilitacji indywidualnej. Lekcje te prowadzą p. Anna Farasiewicz i p. Aneta Zaparty. Na zajęciach realizowany jest indywidualny program usprawniania ruchowego przygotowany dla uczniów sprawnych inaczej. Metody wykorzystywane
w pracy to: PNF, elementy aktywnej rehabilitacji, elementy sportów osób niepełnosprawnych tzn.: koszykówka, siatkówka, tenis stołowy, lekka atletyka, boccia.

Uczniowie niepełnosprawni uczestniczą w zawodach sportowych szkolnych i międzyszkolnych, wychodzą na dodatkowe zajęcia np.: łucznictwo, ścianka wspinaczkowa, żeglarstwo.

Pracownie ze sprzętem

To, że w naszej szkole każdy znajdzie coś dla siebie, wiadomo 🙂. Jest chór, grupa teatralna, kreatywni z Odysei Umysłu, cheerleaderki, zajęcia sportowe, kółka wszelakiego rodzaju, ludzie światli i postępowi, wartościowa młodzież i kochane dzieci…uff, to wszystko na jednym wdechu :-). Jest to tak zwany „czynnik ludzki”.

Jednak tym, że nasza szkoła szczyci się specjalistycznym sprzętem dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, należy się  w tym  miejscu pochwalić. Z czym zatem mamy tu do czynienia? Otóż w sali 219, która jest przystosowana do pracy z uczniami słabo widzącymi, niewidzącymi oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami są zainstalowane odpowiednie dla nich pomoce medialne. Jest komputer z oprogramowaniem dla osób z dysfunkcją wzroku, czyli nazywany przez nas pieszczotliwie „gadacz”.

Polega to na tym,  lektor (w tym przypadku lektorka) mówi, co dzieje się obecnie na ekranie monitora, w jakim miejscu obecnie się znajdujemy; czy to folder z dokumentami, radio, czy strona www. Poza tym klawiatura w tym zestawie komputerowym ma specjalną nakładkę dla dzieci i młodzieży
z porażeniem mózgowym. Powoduje ona, że łatwiej się po niej poruszać, nie obawiając się, że się „coś źle naciśnie”. W naszym wyposażeniu są dwa cudowne powiększalniki. Jeden podłączany do komputera, pozwala powiększyć czytany tekst, znaleźć potrzebne informacje w komputerze, dobrać ostrość i kontrast do wady wzroku.

Drugim cudem jest powiększalnik, który, jakby to ująć… powiększa z „natury” :-). To znaczy, że można powiększyć cokolwiek. Naturalnie nie powiększymy niewielkiego słonika, albo czegoś zupełnie abstrakcyjnego, ale można poza tekstem powiększyć obiekt, przedmiot. Nie  wymaga oprogramowania
i komputera, jest samodzielnym urządzeniem. Idźmy dalej.

Dysponujemy komputerami ze specjalnym programem, który powiększa obiekty na ekranie monitora. Można dobrać sobie rodzaj powiększania, jego wielkość,  kolory, ostrość, balans światła. Jeżeli tego będzie nam mało, można włączyć program mówiący. Cóż dalej? Skaner, komputer z programem oraz drukarka brajlowska. Ten cały zestaw pozwala nam, po pierwsze, na zeskanowanie materiału do potrzebnego nam programu: Worda, Pdf lub Adobe Reader, następnie przekształcić na wydruk w brajlu i na końcu wyciągnąć z maszyny właśnie taki tekst.

Poza skanerem można użyć też pendriva, lub poszperać w Internecie. Po prostu cuda. Poza tym w sali 219 mamy „zwyczajną” drukarkę oraz maszynę do pisania brajlem ze specjalnym czytnikiem i oczywiście zestawem głośnomówiącym oraz wejściem USB.

W swoim posiadaniu mamy również takie sprzęty, jak przybory do geometrii dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku, kubarytmy, rysiki, tabliczki oraz folie do pisania „na dotyk”, specjalny żel do fakturowego pisania, metkownice brajlowskie do oklejania i opisywania w brajlu tego, co tylko sobie zażyczymy (może nawet kolegę lub koleżankę 🙂) oraz urządzenie zwane Smart Finder, które pomoże nam znaleźć i zlokalizować to, co zgubiliśmy.

Podsumowując – jesteśmy na TY z wszelkimi nowinkami, które mogą pomóc dzieciom niepełnosprawnym w zdobywaniu wiedzy w naszej szkole.